středa 23. října 2013

Podle čeho se rozhodnout, koho volit?

V pátek to vypukne a řada z nás ještě stále neví, komu to nakonec hodíme. Otázka, jak vlastně zjistit, koho bychom měli volit, je více než na místě. Jaké jsou možnosti?

1) Přečtěte si ústavu a taky její preambuli.

2) Poznejte náš volební systém. Ne v každém kraji má náš hlas stejnou váhu. A máme 4 kroužky.

3) Mějte znalosti o české historii. A nejen české. Projděte si třeba weby typu totalita.cz atp.

4) Sledujte politiky průběžně. Ne jen pár dnů před volbami. 

5) Přečtěte si programy kandidujících stran. A porovnejte je třeba s tím, jak moc se jim dařily plnit v minulosti a jak dobře dokážou argumentovat, proč něco z toho neprosadili. Pročtěte si taky jejich historii

6) Přemýšlejte o politické filozofii. Je vám blízký liberalismus, konzervatismus, křesťanská demokracie, sociální demokracie či jiné směry?

7) Využijte internetové nástroje:

- prezentace na webu kohovolit.eu
- demagog.cz – lžou?
- slibujeme.cz – neplní?
- deníkpolitika.cz – jaké mají hodnocení?
- blablanevolím.cz – chtějí bojovat proti korupci?
- Inventura hlasování - hlasovali tak, jak byste chtěli?

8) Udělejte si předvolební testy

- volební kalkulačka (35 otázek)
- test na Aktuálně.cz

9) Sledujte televizní debaty

- nebo nějaké další

10) Projděte si weby, sociální sítě, články, rozhovory atd. od jednotlivých politiků či kandidujících stran.

A položte si následující otázky:
  • Co očekávám od těch, kteří budou zvoleni?
  • Co z toho si mohu zařídit sám?
  • Co je skutečným důvodem, proč jsem se rozhodl volit zrovna tuto stranu?
  • Jsem si jistý, že moje volba bude správná?
  • Prozkoumal jsem opravdu všechny ostatní možnosti?
  • Je moje volba chytrá i ze strategických důvodů?
  • Jakou má moje strana šanci dostat se do sněmovny?
  • Volím tak, aby to bylo výhodné pro mě osobně, nebo aby to bylo spravedlivé pro všechny?
  • Budou se na mou volbu dívat Češi ve 22. století jako na správné rozhodnutí?
Těch otázek si můžete položit klidně i víc. Nebo se nechte zmanipulovat průzkumy, billboardy, celebritami, nesplnitelnými sliby a emocemi. Dělají to tak všichni a je to jednodušší než přemýšlet. Přece jen, kdybychom volili hlavou a jednou si zvolili schopné lidi, na co bychom si pak v hospodě stěžovali?

Čtěte také: